Analitzar l'evolució de
l'educació a Espanya durant la dictadura franquista suposa d'alguna
manera analitzar la pròpia evolució del règim al llarg de les
quatre dècades en què el general Franco va posseir el poder. En
aquest llarg període, el franquisme va intentar acomodar-se a la
canviant situació internacional duent a terme canvis interns, però
conservant en essència les característiques més definides: un
règim conservador, autoritari, catòlic, de predomini militar i,
fonamentalment, de profund caràcter personalista. Tots aquests
elements tenen translació en la concepció que el règim va fer del
sistema educatiu nacional, si bé al llarg del temps va ser necessari
introduir alguns canvis.
El model educatiu
franquista va partir d'una radical ruptura amb el model republicà
anterior, encara que paradoxalment va ser a l'Espanya franquista quan
es va arribar a una de les grans aspiracions educatives del
progressisme espanyol, com va ser la universalització del sistema
educatiu a tota la població i, per tant , l'alfabetització massiva
dels espanyols. Si la II República havia defensat una escola laica,
progressista i estatal, el franquisme va apel·lar a la tradició i
la religiositat, deixant en mans de l'Església gran part de la tasca
educativa, com un més dels privilegis que aquesta va gaudir, a canvi
de el seu suport incondicional al règim.
Una de les primeres
tasques del règim va haver de ser la depuració del personal
educatiu. Els càlculs més acceptats estableixen que aproximadament
un terç del professorat va patir algun tipus de sanció després de
la guerra civil. Alhora, el franquisme va potenciar que l'exercici
del magisteri fos encomanat a persones de l'absoluta confiança de
les autoritats i de provada fidelitat al règim, especialment quadres
falangistes. D'aquesta manera es pretenia transformar l'escola en un
mitjà més de propaganda del règim, en la qual es inculcaría als
alumnes els valors oficials. En aquest sentit cal destacar la
manipulació que de la Història d'Espanya es va fer als textos
escolars amb un clar sentit manifest de presentar la Història
nacional com un enfrontament entre bons i dolents, patriotes i
antiespanyols, en la qual el "Caudillo" representava el
triomf final de l'Espanya unida, gran i lliure davant la antiespaña
vermella i republicana. Un altre dels eixos de la tasca educativa del
franquisme va ser la uniformitat lingüística i cultural, en un
intent de crear una consciència nacional única, eliminant les
diferències idiomàtiques.
Cal destacar també el
paper que el franquisme va reservar a la dona en l'àmbit educatiu.
La separació d'alumnes a l'escola va ser la norma habitual fins ben
entrats els anys 70, si bé és veritat que al llarg del període
franquista, l'accés de la dona a l'ensenyament superior va anar
convertint-se en una cosa corrent. En tot cas, l'escola franquista va
potenciar sempre la visió de futur de la dona com a mare i mestressa
de casa, infonent uns valors de subordinació d'aquesta a l'home, com
marcava la tradició.
L'autor ha eliminat aquest comentari.
ResponEliminaL'autor ha eliminat aquest comentari.
ResponEliminaJo també me llegit aquest llibre i crec que es molt interesant (exepte alguns capítols).
ResponEliminaCrec que el teu comentari es interesant ja que las centrar en el tema academic, jo en canvi me centrat en la vida de Oriol i Tina.